Är det dags för en ny webbplats? Denna serie i tre delar kommer att  beskriva resan från webbplatsens idé till kvalitetssäkring och slutligen löpande underhåll av webbplatsen. Innan du sätter igång med arbetet kan det vara bra att ha en migreringsstrategi på plats.

Vi förklarar hur du gör en smidig flytt av hemsidan följande guide.

Få med alla på tåget innan migreringen

En migrering av webbplatsen kräver en del förberedelser. I teamet finns antagligen utvecklare, grafiker, marknadsförare och content creators. Först och främst behöver alla vara förberedda på att en webbplatsändring kan minska trafiken tillfälligt. Det viktiga i sammanhanget är att ni har koll på hur lång tid trafiken kan förväntas fluktuera. Om hemsidan migrerats på rätt sätt kommer däremot trafiken snart att gå uppåt eftersom olika problem har åtgärdats. Därför finns det ingen anledning till oro bland de anställda. Skaffa input från alla parter så att varje aspekt av hemsidan kan optimeras. Det innefattar allt från förslag på en bättre design, bättre kod eller en mer SEO-anpassad meny.

Gör en nulägesanalys av webbplatsen

Om du analyserar hemsidans funktion och prestanda redan nu har du möjlighet att jämföra webbplatsens kvalitet före och efter migreringen. Dessa verktyg kan komma väl till pass:

SERanking Audit Tool för att upptäcka lågpresterande content och problem med meta taggar eller interna länkar

Google Analytics för att mäta trafikmängden, trafikflödet och vad som konverterar eller inte

Google Search Console för att identifiera felkoder och varningar

Google PageSpeed Insights för att mäta webbplatsens prestanda

Undersök också alla viktiga backlinks som pekar till webbplatsens olika sidor och gör redirects för att undvika en 404. Det kan även vara läge att skapa en trevligare och bättre 404-sida som inte gör besökaren alltför besviken

Förbättra befintlig SEO

Om du tar verktyg som SERanking eller Ahrefs till hjälp kan du redan nu göra en komplett inventering av all SEO. Målet är att starta med en ny, fräsch och optimerad webbplats. Ändringarna inkluderar:

● Metataggar och titlar med rätt antal tecken

● Alt-taggar på alla bilder

● Korrekta rubriker

● Väloptimerade url-adresser med sökordet i

● Ett bra länkbygge med interna länkar i brödtexten

Testa tjänsten genom att addera din domän i rutan.

Tänk på det här vid migreringen

Precis innan migreringen sätter igång rekommenderas du att katalogisera alla sidor som finns på hemsidan. Ladda ner filerna och lägg dem i en mapp på datorn eller i ert gemensam moln. Det är till god hjälp om typsnitt eller annan grafik skulle påverka html-koden på hemsidan, exempelvis titeltaggar. Nu kanske du känner dig frestad att ta bort en mängd sidor, men vänta hellre med att göra detta gradvis eftersom det annars kan påverka indexeringen på Google negativt. Du rekommenderas också att lägga till en XML sitemap för både den nya och gamla sidan. Denna kan läggas till domänen enkelt. Sitemapen förenklar arbetet så att du kan säkerställa att allt innehåll har migrerats till fullo.

Nästa steg i processen är att exportera allt innehåll i en CSV-fil och därefter ladda upp den till det nya CMSet. Det är en god idé att göra redirects 301 för den nya webbplatsen eftersom url:er kan ändras i ett nytt CMS. Med redirects undviker du att besökaren klickar sig in i en återvändsgränd, utan omdirigeras till en relevant sida i stället.

Efter migreringen

När migreringen är gjord ska du genast installera både Google Analytics och Google Search Console så att det går att följa upp på resultaten och jämföra med den tidigare analysen. Nu är det också läge att kontrollera hastighet och användarvänlighet på nytt. Tänk också på att uppdatera alla länkar i marknadsföringsmaterialet och länkar på ikoner, bilder och i nyhetsbrev. Likadant annonser som körs på Google Ads eller andra sociala medier.

Migreringen av webbplatsen blir enklare med Webflow

Det kan verka krångligt att migrera din webbplats, men med Webflow blir arbetet enklare. Du är inte begränsad av temat i CMS på samma sätt som i Wordpress utan kan göra ändringar lättare. Därmed går det att optimera för bättre hastighet och snygg, visuell layout. Eftersom Webflow är smidigt låter det utvecklarna fokusera på själva migreringen, som kan vara nog så komplicerad och tidskrävande. Du rekommenderas också att lägga till en XML sitemap för både den nya och gamla sidan. Denna kan läggas till domänen enkelt. Sitemapen förenklar arbetet så att du kan säkerställa att allt innehåll har migrerats till fullo. Vi på LAPS hoppas att det känns enklare att komma igång, och att du kommer att se fantastiska resultat inom kort.