Tips på strategier och beprövade knep för LinkedIn

LinkedIn, i egenskap av social plattform, ger B2B- marknadsförare rätt förutsättningar och sammanhang för att generera leads och skapa relationer med olika målgrupper. När du använder sidans funktioner och marknadsföringsprodukter samtidigt som du sjösätter viktiga nyckelstrategier kommer detta bidra till att företaget kan skala upp.

Vad kan egentligen LinkedIn göra för ditt företag?

Skaffa en lead-genererande företagsprofil och informativ företagssida

Det är en god idé att upprätta en LinkedIn-sida för ditt företag efter som det ger möjligheten att stärka företaget med storytelling. Försök att vara så informativ som möjligt genom att inkludera all nödvändig information som fångar målgruppens uppmärksamhet och inleder till samtal.

Skapa en företagssida utöver det vanliga och få bättre leads på köpet genom att ta dig an projektet med stor omsorg. Kom ihåg att din företagsprofil online fungerar som en pipeline som leder dina leads till ditt företags officiella webbsida. Gör profilen mer spännande genom att lägga till mer interaktiva inslag som statusuppdateringar, engagerande artiklar, digital media, rekommendationer, erfarenhet och expertis, projekt, utmärkelser, certifikat, patent eller kundomdömen.

Optimera för LinkedIns sökfunktion

Linkedins sökfunktion gör det möjligt för användare att finna sin målgrupp och att ge information om adekvat realtidsdata över framtida prospekt. Testa ensocial plattform som ger möjlighet till specifik målgruppsanpassning. Filtrera sökfunktionen och lokalisera precis de individer och företag som du vill nå.Använd filtret för att söka efter personer, jobb, event, geografisk placering, nuvarande företag, bransch, skola, språk, grupper, välgörenhetsarrangemang etc.

Publicerainnehåll och engagerande digitalt material

Optimera din webbsidas prestanda genom att lägga upp bilder, videos och korta stories för att interagera med din målgrupp. Se till att ditt content inte bara säljer utan också informerar och utbildar läsaren regelbundet.LinkedIn har till och med en ”Showcase-sida” där du kan sälja in varumärket, företagsområden och olika initiativ. Dessa Showcase-sidor är skräddarsydda fö att B2B-företag ska kunna lägga upp innehåll och bilder för att kunna kommunicera aktivt med sin målgrupp.

Dra nytta av marknadsföringsprodukter och annonsformat

LinkedIn har alla verktyg som varje B2B-marknadsförare behöver för att skapa kostnadseffektiva annonser som når målgruppen. Mål med annonseringen som webbsidebesök, leads genererande annonser, engagemang och video views har visatsig ge goda resultat. LinkedIn erbjuder också annonsformat som bildannonser, videoannonser, karusellannonser, spotlight ads,  och InMail.

Utöka ditt nätverk genom att gå med i grupper

Gå gärna med grupper i din bransch eller starta en själv om du så önskar.  Om du vill föra dialog med personer inom samma bransch eller är intresserade av dina tjänster är det smart att gå med i olika grupper för att generera nya leads under resans gång.

Nu har du lärt dig mer om de främsta metoderna för att marknadsföra dig inom B2B på LinkedIn. Du kommer att lyckas med B2B-marketing med dessa knep i kombination med din egen kreativitet!