B2B och B2C - när en bokstav gör hela skillnaden

Du har säkert hört talas om både B2B- ochB2C-marknadsföring. Det är ingen tvekan om att marknadskommunikationen behöver utformas efter kanal, målgrupp och affärsmål. Marknadsföring inom B2B är riktat till företag och B2C är till för privatkonsumenter. Vi benar ut begreppen härunder och berättar mer om vad som skiljer dem åt.

Vad står B2B- och B2C-marknadsföring för?

B2B betyder business-to business och kan till exempel vara:

● Ett SaaS-företag som erbjuder HR-verktyg till personalavdelningen på ett stort företag

B2C betyder business-to-consumer och är försäljning av varor och tjänster till privatpersoner. Några exempel är:

● Ett företag som säljer skor, alternativt en musiktjänst som erbjuder användare en prenumeration på ny musik

Ibland kan dessa två typer av marknadsföring kombineras eftersom ett företag både kan sälja skor till de som ska på fest till helgen och arbetsskor till restaurangens personal.

Relationen till kunden inom B2B- och B2C-marknadsföring skiljer sig åt

Det första som skiljer B2B och B2C åt är synen på kunden eller mottagaren i den andra änden. Inom B2B ligger huvudfokus på att bygga starka och personliga relationer som ger långsiktiga effekter. Företagets egna varumärke stärks och skiljer det från konkurrenterna. Man strävar efter att skapa nya leads och sedan behålla dessa kontakterna. Därför görs mycket av marknadsföringsarbetet online men också offline i form av mässor, konferenser och workshops. Det finns stora möjligheter att skapa synergier mellan digital och traditionell marknadsföring. En affär är inte bara en snabb transaktion utan i stället fortsätter kunden att handla/beställa under en längre tid framöver.

B2C är istället en direkt transaktion mellan företaget och kunden. Någon vill ha ett par röda skor, klickar sig in på e-handeln och köper dem. Det är dock flera aspekter som avgör om skorna slutligen klickas hem. Marknadsföring inom B2C fokuserar på hela kundresan med målet att den ska vara så strömlinjeformad som möjligt.

I början av kundresan handlar det om att göra kunden uppmärksam på produkten och därför är annonsering om de röda skorna ett vanligt drag. Marknadsföringen kan trappas upp via andra kanaler. Ett exempel är ett nyhetsbrev som talar om att det nu är 20 % rabatt på alla röda skor.

Varumärkesbyggande är viktigt - men det kan göras på olika sätt

Eftersom B2B handlar mer om långsiktighet gäller det att fortsätta leverera värde över tid. Det är också smart att låta företagets identitet skina igenom och därför arbetar många med social selling och låter de anställda vara goda ambassadörer.

Inom B2C är det viktigt att slipa på kommunikationen och skapa positiva känslor kring varumärket. Visuellt content, säljande copy och rörlig bild är ett måste. Många kunder inom B2C vill också stärka sin identitet genom att identifiera sig med ett märke. Ett exempel är att sportiga personer gärna köper kläder av Adidas eller Nike. Och vem känner inte till en slogan som Just do it?

Beslutsprocessen för kunder inom B2B och B2C

Kunder inom B2B ser mer rationellt på själva affären och ställer sig frågan om investeringen är värd pengarna. Som marknadsförare är det viktigt att förstå hur du kan hjälpa till i processen och leverera ett budskap som fokuserar på problemlösning. Kunder inom B2B vill gärna bli utbildade inom området.

B2C-kunder är något mer flexibla när de bestämmer sig för att köpa en vara eller tjänst. De brukar också ha lättare för att hoppa över till en annan lösning om priset är bättre. Det gäller att fånga kunderna när de är i början av sin köpresa och det görs bäst genom att spegla deras sökbeteende. Kunden kanske redan är ute efter ett par skor. Digital marknadsförare kan därför arbeta med SEO och använda sökfrasen röda skor. Detta sökord kan sedan användas i texter eller annonser. Det handlar mycket om tajming och att vara där kunden är. Andra komponenter som är betydelsefulla för köpresan är att det ska vara enkelt att checka ut i kassan. Det är viktigt att betalningsalternativen och leveransmetoderna passar kundens preferenser. Tidsaspekten från beställning till leverans är avgörande.

Olika målgrupper, olika budskap

B2B vänder sig till större grupper och kluster av intressenter, ofta inom samma företag. På företaget är det oftast många som är involverade i beslutsfattandet. B2C riktar sig direkt till slutkunden.

När det gäller språket, förekommer det terminologi inom B2B-marknadsföring med mer auktoritet för att hitta likasinnade affärspartners. B2C kännetecknas av ett vardagligt tilltal som speglar kunden och dess behov.

Vill du ha hjälp med B2B-marknadsföring? Det fixar vi på LAPS!

Vi hoppas att vi har sammanfattat det allra viktigaste inom B2B- och B2C-marknadsföring så att du snabbare ska kunna sätta in rätt marknadsföringsåtgärder. Vi finns tillgängliga om du behöver tips på effektiv B2B-marknadsföring.