Genom att skapa vasst textinnehåll på webben ökar du synligheten på nätet och får kundernas förtroende. Men hur skriver man den ultimata artikeln som sticker ut i bruset? Skrivandet är ett hantverk som alltid kan förbättras. Vi har samlat ihop några tips på hur du kan skriva för webben.


Texttips 1: Väck intresse!

Du har inte många sekunder på dig att fånga läsarens intresse och därför måste inledningen/ingressen vara stark. Gör den intresseväckande och summera vad artikeln ska handla om i korta drag. Nu är det läge att baka in det primära sökordet för första gången.


Texttips 2: Skaffa struktur

Använd rubriker för varje ämne, en så kallad H2:a, så att du guidar läsaren genom texten. Några av styckena får gärna delas in i underrubriker, H3:or, så att ämnet kokas ner till något ännu mer konkret. Försök att använda sökordet i så många rubriker som möjligt utan att det ser forcerat ut.

Ett sätt att tydliggöra fakta eller andra slutsatser är att göra punktlistor. Det räcker med ungefär 2-3 punktlistor i en artikel på cirka 1000 ord.


Texttips 3: Avsluta snyggt


I slutet av artikeln är det läge att knyta ihop säcken med en bra sammanfattning. Inom inbound marketing är artikelns uppgift (content) att driva trafik och skapa värde. Om du har lyckats väcka läsarens intresse tipsar vi om att omvandla den till en konverterande kund genom att avsluta med en stark call-to-action. Upprepa ert erbjudande. Berätta hur företaget kan lösa problemet som personen försökte lösa när den klickade in på artikeln.

Längst ner på sidan, under artikeln, kan du lägga upp länkade artikelförslag som leder besökaren vidare till fler delar av webbplatsen. Då har ni en chans att göra ett ännu bättre intryck. Detta tar kunden ett steg närmre en konvertering.


Texttips 4: Tänk luftigt och lättläst

Radbrytningstangenten är din bästa vän när du skriver texter för webben. Det beror på att texterna oftast läses på små skärmar, allt från paddor till mobiler. För att läsaren inte ska tappa fart är det viktigt att baka in rejält med luft mellan textraderna. Det beror på att hen inte läser varje ord för sig utan scannar av texten i cirkelrörelser. Se till att krydda texten med viktiga nyckelmeningar och nyckelord som väcker läsarens intresse. Markera ett begrepp i fetstil eller skriv i kursivt för att förstärka vissa poänger.

Skriv korta meningar. Det beror på att läsaren har bråttom och läser på en mindre skärm. Ge hen en chans att stanna upp och tänka efter. Ingen uppskattar någon som bara pratar på utandning, eller hur?

Mellan några stycken kan du bryta av med en illustration, foto eller annan grafik. Det gör också artikeln luftigare. Ett sätt att få flyt i texten är att använda proffsiga övergångsord. Några av dessa är:

Med det sagt…


  • Har jag använt trovärdiga källor?
  • Kunde jag ha använt ett bättre svenskt ord i stället för ett engelskt?
  • Har jag stavat namn och begrepp rätt?
  • Har jag gjort ett gediget länkbygge - dvs. länkat till andra artiklar på sajten i  texten?
  • Finns det dubbla mellanslag, märkliga radbrytningar eller punkter på fel ställen?
  • Är jag konsekvent i min formatering?


Texttips 5: Korrekturläs ordentligt

När du har skrivit din text är det dags för redigering. Gör inte det direkt, utan vänta gärna ett par timmar och helst till nästa dag. Ett sätt att upptäcka småfel är att läsa texten högt eftersom du också drar ner på lästempot och upptäcker slarvfel lättare. Ta bort onödiga utfyllnadsord och alltför långa haranger. Tänk också på följande:

  • Har jag använt trovärdiga källor?
  • Kunde jag ha använt ett bättre svenskt ord i stället för ett engelskt?
  • Har jag stavat namn och begrepp rätt?
  • Har jag gjort ett gediget länkbygge - dvs. länkat till andra artiklar på sajten i  texten?
  • Finns det dubbla mellanslag, märkliga radbrytningar eller punkter på fel ställen?
  • Är jag konsekvent i min formatering?

Sugen på att optimera dina texter? LAPS fixar webbplatsen!

Funderar du på att skala upp företagets inbound marketing? Nu när du har lärt dig mer om hur du skriver för webben står LAPS redo om du vill sjösätta eller optimera webbplatsen. Vi använder Webflow för att utveckla vassa landningssidor. Ett smidigt verktyg där du kan lägga in dina texter och göra dem tydliga, snygga och lättnavigerade för publicering. Kreativitet och strategi i ett.