När hemsidor har utvecklas över tid med nya funktioner och nytt innehåll är det en bra ide att stanna upp och analysera ifall den fortfarande är logisk och enhetlig.

Driftklart upplevde vi att webbplatsen vuxit ur sin kostym och blivet inkonsekvent. Beslutet togs då att det  var det bättre att göra ett rejält ansiktslyft för att ge plats för nytt innehåll. Den nya sidan ska ge Driftklart ett nytt fräscht, utseende där både design och funktion är i synk.

LAPS arbetar med Webflow som gör det enkelt att starta en ordentlig kreativ process från grunden utan att vara låst till specifika mallar till en rimlig budget. Webflow är ett verktyg som ger mycket kreativ frihet och underlättar för uppdateringar av webbplatsen i framtiden, utan en massa plug-ins.

När det gäller designen, har Pablo inspirerats av konstepoken modernismen som haft en utställning på Kulturen i Lund under våren 2022. Det är en estetik  som använder sig av rena och raka linjer vilket passar den industriella målgruppen. Sony Walkmans retro-design stod modell för sidans snygga, prickiga element. LAPS satsade på att tänka mer utanför boxen och se webbplatsen som en canvas.. Ett konstverk i digital form som tog fram med Igors  special kunskaper inom Webflow och Pablo med användaren i fokus. Syftet med hemsidan var att kombinera Driftklarts roll i industrin med ett parallellt fokus på människor/relationer. En blandning av blåa, mer företagsinriktade färger har kompletterats med dynamiska animationer, trevliga porträttfoton och mjukt rundade prickar. Rörliga element lyfter fram vilken typ av innehåll som är viktigt för besökaren att upptäcka.

En viktig del var att utvärdera hur användaren interagerar med innehållet genom att analysera data. Riktigt bra design uppstår när man synkar kreativitet med att analysera webbsidans användarflöde, anser Pablo.

För Laps har det varit viktigt med human-centric design där användarens behov är i fokus.  Därför använde Laps ingen bild i headern, utan väger in att användaren läser från vänster till höger i en diagonal riktning. Därför är rubriken tydlig i ett snyggt typsnitt för att kommunicera erbjudandet tydligt utan distraktioner. Till höger lades en subtil vektorbaserad lottie-animation av loggan till höger. Det ser nästan ut som en vattenstämpel.

Eftersom användarvänligheten är viktig är hemsidebygget är anpassat efter en flora av olika skärmstorlekar, allt från mobilskärmar till stora skärmar. Det var också viktigt att sidan skulle ladda snabbt. För att leda besökaren rätt har vissa delar av texten blivit animerad för att visa var användaren ska lägga sitt fokus, och dessutom är många av elementen klickbara, inte bara länkar eller knappar. Den annars så klassiska hero-bilden har bytts ut mot ett modernt typsnitt som i sig blir ett häftigt designelement. LAPS har vågat utmana klassiska dogmer i branschen utan att kompromissa bort varken funktionalitet, struktur eller prestanda.

Allt detta har gjorts möjligt med Webflow som är enkelt och inspirerande att arbeta i och inte begränsar designern. Du slipper också plugins och annan tung design som både försämrar prestandan och kan göra svårt att underhålla för kunden när arbetet är gjort. Allt kan göras direkt i Webflow.

Besök www.driftklart.se

Nyfiken på att se hur vi kan fräscha upp din webbsidas design? Tveka inte att ta kontakt!