Den digitala handeln ökar i popularitet. Börja skapa rätt förutsättningar redan idag för att sälja dina produkter eller tjänster online. En viktig del är att hitta ett CMS-system som är enkelt att arbeta i och bidrar till att uppnå dina affärsmål. Webflow är ett pålitligt verktyg för alla e-handlare.

Enkelt att driva e-handel med Webflow

Det är smidigt att driva e-handel med Webflow. Driften sker via en SaaS plattform och du behöver inte tänka på att ladda ner och installera något, eftersom allt sker i molnet. Om du använder Webflow behöver du inte vara duktig på kod. Du kan istället lägga energi på att skapa en användarvänlig och visuellt snygg hemsida som har alla nödvändiga funktioner. När e-handeln strömlinjeformas finns det nästan inga gränser för vad du kan göra.

Ge produkterna den uppmärksamhet de förtjänar

För att marknadsföra dina produkter framgångsrikt behöver de presenteras snyggt och tydligt. Både text och visuella element ska skapa starkt ett köpintresse. Med Webflow kan du enkelt skapa en design som lyfter fram produktens fördelar och annan viktig information. Rörliga element är ett spännande inslag som får webbshoppen att skilja sig från konkurrenterna. Det kan handla om en häftig parallax-effekt, animationer i sidled, eller rörelser som aktiveras av muspekaren. Allt är möjligt i Webflow!

Vi på LAPS skapade en proffsig hemsida till Malins trevliga smyckesföretag Diving Angel genom att kombinera personliga och vackra bilder med en stilren design. Grafiken sällskapas av copy som stärker varumärket ytterligare. De rörliga elementen på hemsidan Diving Angel utgörs bland annat av en overlay-effekt på CTA-knapparna och bilder som blir rörliga när man för muspekaren över dem. Det bidrar till en härlig dynamik. Fotona matchas med element med en organisk layout. Vi har valt att använda en harmonisk färgpalett med matchande färger. Stilen gäller även genom hela checkout-processen så att kunden känner igen sig. Det var roligt att få förverkliga Malins visioner - och viktigaste av allt är hon blev supernöjd med resultatet.

Produktsidor i Webflow

Varje produkt förtjänar en bra beskrivning och i Webflow finns det flera funktioner som gör det enkelt att lyfta fram värdefull information. Det är viktigt att lägga upp bra produktbilder för att ge en så rättvis beskrivning som möjligt och minska returerna.

Produktrekommendationer ökar konverteringen

Besökarna på din webbshop vill ha skräddarsydda förslag när de klickar runt på de olika produkterna. Det enklaste sättet att skapa en användarvänlig webbshop är att presentera liknande produkter under den produkt som du för tillfället klickat fram. Det här är också ett smart sätt att öka det totala ordervärdet. Stora e-handelsföretag tar hjälp av kraftfulla algoritmer som ger träffsäkra förslag till besökaren.

Fall inte på målsnöret, tänk på checkout-processen!

Hur många överger inte sin kundkorg om det är alltför krångligt att beställa? Det bästa du kan göra är att minimera antalet steg som krävs för att slutföra beställningen. Ett exempel är att användaren inte behöver fylla i så mycket information och klicka i olika rutor, eller att ge viktig information tidigt under checkout-processen. Integrera olika betalningsalternativ med hjälp av Webflow så att kunden kan känna sig trygg med att allt går rätt till.

Skapa snygga bekräftelsemail med Webflow som skickas ut till kunden efter avslutat köp - både orderbekräftelse och leveransstatus. Tack vare en smart designfunktion kan du få en enhetlig, visuell design som speglar brandingen.

Webflow och digital marknadsföring går hand i hand

Om du vill köra en kampanj rekommenderas du att skapa en specifik landningssida som kan publiceras i samband med att du kör säsongsrelaterade rabatter - allt från Black Friday till mellandagsrea. Allt detta går att ordna i Webflow. Här är ytterligare exempel på saker du kan göra:

● Generera leads via ett formulär för nyhetsbrev

● Integrera dina sociala medier

● Integrera analysverktyg som Google Analytics

● Använda pop-ups och rabattkuponger

Webbshopen Diving Angel fick en tillhörande blogg, vilket är ett sätt att skapa engagemang och intresse kring företaget. Bloggen kan också användas för att driva trafik till webbshoppen. Läs mer om hur du kan jobba med SEO i Webflow här.

Webflow gör det möjligt att ta ett helhetsgrepp på din e-handel och samtidigt kan du lägga mer energi på din kärnverksamhet. Tveka inte att kontakta LAPS om du också vill ha en snygg webbshop i Webflow.