Det räcker inte bara med att ha en snygg hemsida, du behöver också locka trafik till den. Om du använder Webflow som CMS kan dessa SEO-tips kan vara något för dig.

1. Gör en ordentlig sökordsanalys

En grundläggande sökordsanalys är en av de viktigaste faktorerna för att ranka högre på Google. Användare söker på nätet av olika anledningar och oftast är det för att lösa ett problem. Därför förekommer long tail-sökord med en frågeställning. En del kunder söker på produkter eller egenskaper rakt av. Några exempel på sökord:

● Kunskap: När startade trenden med röda skor?

● Kommersiellt: Röda skor Prada

● Behov: Röda skor till nyårsafton

Det finns en mängd verktyg som kan hjälpa dig att hitta rätt sökord. Några av dem är Ahrefs eller Google Ads sökordsplanerare.

Upptäck Google Trends

Ett enkelt sätt att fiska efter bra sökord och fraser är använda Google Trends. Det är en gratistjänst som tillhandahålls av Google. Här kan du till exempel se vilka ämnen som är hetast just nu. Det går att filtrera efter land och datum. Google Trends är ett utmärkt sätt att ta reda på vad folk har för behov för tillfället, så att du kan använda sökord som inte har så hög konkurrens. Kanske kan du till och med upptäcka att trenden med röda skor har bytts ut till svarta loafers.

2. SEO-optimera sidornas URL, meta titlar och beskrivningar i Webflow

Om du har gjort grundarbetet med att hitta bra sökord är det en bra idé att implementera dessa sökord konsekvent på sajten. Du kan enkelt använda sökordet i sidans url, meta.titel och meta -beskrivning direkt i Webflow genom att gå till Page settings -> SEO-settings.

Om du exempelvis optimerar för sökordet “röda skor”, så behöver sidans url vara www.exempel.com/rodaskor. Även sidans meta-titel och beskrivning ska innehålla sökordet. Alt-taggen för på bilden med de röda skorna ska heta detsamma, och även filnamnet ska döpas till rodaskor.jpg. Ju mer specifik du är i valet av sökord, desto mer ökar chansen att besökarna förvandlas till konverterande kunder.

3. Använd rätt titel-taggar

Som de flesta vet är rubriken avgörande för att locka till läsning av texten. När du skriver en artikel eller text till en landningssida ska du inte bara ha en rubrik utan även strukturera alla titel-taggar . Dessa är:

● H1 är den övergripande rubriken som till exempel “Så hittar du röda skor online”

● H2 är rubriken för varje nytt stycke/ämne

● H3 är till för specifika punkter som komplement till ett bredare ämne

Det är viktigt att varje H1:A, H2:a, och H3:A innehåller sökordet. Genom att koka ner varje textstycke till mindre delar med tydliga rubriker fångar du upp den läsare som skummar igenom innehållet. Det är enkelt att skapa en struktur med rätt rubriker och underrubriker direkt i Webflows kraftfulla verktyg,

4. Förbättra hemsidans navigation i Webflow

Precis som när du läser en fackbok förväntar du dig en tydlig kapitelindelning och en logisk följd av ämnen . Därför är det också A&O att hemsidans innehåll hänger ihop rent tematiskt och att de viktigaste sidorna får många interna länkar. I Webflow finns stora möjligheter att använda intuitiva designverktyg för att organisera hemsidans menyer, element och textinnehåll

Bounce rate mäter till vilken procentgrad personer väljer att lämna sidan utan att klicka sig vidare. Därför är det viktigt att du leder trafiken vidare. Ett av de enklaste sätten att göra detta är att se till att ingen sida är en återvändsgränd. Det ska finnas förslag på nya artiklar, eller andra produkter som också kan intressera besökaren. Försök också ha en bra Call-to-action på sidan, kanske en knapp som leder till företagets kontaktinformation eller ett formulär att fylla i. Tänk också på följande:

● De viktigaste sidorna ska vara synliga i toppmenyn

● Underkategorierna ska kunna väljas i en utfällbar undermeny

● Ha en footer längst ner med snabblänkar

● Korslänka relevant innehåll som till exempel ett inlägg om skoputsning med produktsidan om “röda skor”

● Låt hemsidenavigationen spegla användarflödet

5. Använd en responsiv design med Webflow

För att användarna överhuvudtaget ska stanna på sidan behöver den ladda snabbt. Dessutom rankar Google en snabbladdad sida högre. Ett sätt att minska laddtiden är att inte använda för stora bilder, samt att hålla nere mängden script och css så mycket som möjligt. I Webflow finns det en specifik funktion för att hålla nere på dessa.

6. Koppla Google Search Console och Google Analytics till hemsidan

Digital marknadsföring fungerar inte optimalt om du inte mäter och utvärderar insatserna. Se därför till att ha installera bra mätverktyg som Google Search Console och Analytics. Det är enkelt att integrera dessa med hjälp av Webflow. De kan ge dig värdefull data om antalet besökare dagligen, vilka landningssidor som är mest intressanta och hur besöksflödet ser ut. Search Console informerar om det finns några brutna länkar eller andra felaktiga anrop.

Förhoppningsvis har du lite mer kött på benen och känner dig redo att jobba med SEO och konverteringsoptimering i Webflow.

Många av funktionerna är sömlöst integrerade direkt i Webflow och du kan börja redan idag!