När webbplatsen är färdigmigrerad och på plats är det frestande att luta sig tillbaka. Hemsidans drift går tyvärr inte på autopilot om man vill ha resultat, detta gäller självklart även dig som inte har e-handel.  Därför är det viktigt att kunna bocka av vissa större områden som påverkar kvaliteten på hemsidan och dess innehåll.

Det är också avgörande för säkerheten på webbplatsen, användarupplevelsen och företagets varumärke.

Nedan följer några viktiga delar att bocka av.

Ta tempen på webbplatsen

Efter en migrering är det särskilt viktigt att undersöka om webbplatsen fungerar optimalt. En regelbunden SEO-audit är en stor del av arbetet. SERanking är ett exempel på ett smart SEO-verktyg som samlar viktig information om webbplatsen. Håll gärna utkik efter följande och åtgärda problemen därefter:

● Stora bilder

● Raderade bilder

● Brutna länkar

● Ofullständiga alt-taggar

● Ooptimerade meta-titlar och beskrivningar

● Felkoder och 404:or

● För långa laddtider

I Google Analytics eller i ett av alla SEO-verktyg (SERanking, SEMrush) kan du se var trafiken kommer ifrån och hur användarna interagerar med sidan. Här finns ett gyllene tillfälle att jämföra nuvarande data med datan som fanns innan migreringen. Dels för att se vad som blivit bättre, men också vad som kan göras bättre.

Följ en contentplan

För att ranka högre på Google behöver alla texter hålla hög kvalitet. Med ett bra SEO-verktyg kan du analysera trafiken till landingssidorna och göra en contentplan. Det går att se vad som lockar trafik och inte. Fler förslag är att kolla vad som är säsong just nu eller vilka ämnen som det söks mycket på på Google Trends. En bra metod är att gå in och SEO-optimera sidor som ni vill ska ranka högre. Exportera gärna resultaten till en Excelfil och beta av sidorna systematiskt.

Det är en god idé att undersöka om äldre texter innehåller information som inte längre är aktuell och relevant. Det rekommenderas ofta att skriva så kallade evergreens som inte innehåller årtal eller andra specifika tidsangivelser, men dubbelkolla gärna alla sidor ändå.

Läs gärna vår artikel om att jobba med SEO i Webflow här.

Förutom att optimera existerande inlägg rekommenderas du att skriva blogginlägg regelbundet. En tumregel är cirka 2-4 inlägg i månaden för att fortsätta vara relevant i branschen.

Tänk på användaren

När du fortsätter att uppdatera webbplatsen är det viktigt att hålla sig till en enhetlig grafisk profil. Använd därför ett begränsat antal färger för element, bakgrunder och rubriker. En moodboard hjälper dig att hålla koll på det visuella temat. Om du säljer produkter i en e-handel ska det finnas flera bilder så att kunden har möjlighet att titta på dem från olika vinklar för att avgöra utseende och kvalitet. Använd högupplösta bilder för ett bra, första intryck.

Ett tips är också att kolla användarvänligheten i allmänhet. I Google Analytics kan du se om det finns specifika landningssidor som har en hög bounce rate eftersom dess innehåll har fått användaren att lämna. Kanske finns det något som stör och driver bort trafiken från webbplatsen? Leta gärna efter:

● Sidor som är återvändsgränder

● Otydliga länkar

● Sidor med onödiga pop-ups

● Icke-fungerande formulär

● Element som inte är responsiva

● För små typsnitt

● Asymmetrier i text och bild

● För lång sidoscroll

● Vaga och dolda CTAs

● Inaktuell information och gamla årtal

Optimera webbplatsen

Precis som vi behöver städa och rensa i garderoben ibland är det också viktigt att rensa i webbplatsens databas. Här kan finnas information som inte längre är till någon nytta, till exempel innehåll som har raderats. När du optimerar databasen försvinner onödig data som annars bidrar till att hemsidan blir mer tungladdad. Rensa bland spamkommentarer i bloggens kommentarsfält.

En annan viktig aspekt är att göra regelbunden backup. Om olyckan är framme kan du snabbt återställa webbplatsen igen. Det gör också att du kan implementera nya teman eller funktioner om du vet att backupmöjligheter finns. De allra flesta väljer dessutom att göra ändringar på hemsidan i en trygg testmiljö.

Ha löpande rapport som visar dina viktigaste affärsmål och förändringar i Google Rankning.

En webbplats är lång ifrån färdig när migreringen väl är gjord. Det är A&O att kontinuerligt fortsätta att utveckla förbättringar och ta fram fortsatt relevant innehåll till dina besökare. Genom att ha korrekta uppsatta mål i Google Analytics ihop med SERanking får du en god överblick om hur dina användare upplever din sida och vilka områden du bör utveckla vidare för att öka intresset för din sida. Med löpande rapportering , en gång i veckan eller månaden kan du få en god förståelse över tid vilka funktioner som är viktiga för dina besökare och vad för typ av sidor som folk hamnar på efter de googlat på dina tjänster eller produkter. Detta är värdefull information som kan generera pengar eller besparingar.

Webbplatsen är dynamisk, men det gör också jobbet spännande och utmanande. Vi på LAPS tycker om att optimera webbplatser för att nå nya resultat och hjälper gärna till med det löpande underhållet och uppsättning av rapporter.