Att driva organisk trafik via sökmotorerna är ett långsiktigt arbete som kan ge god avkastning på sikt. Om du lägger en bra grund av SEO-optimerat innehåll på din Webflow site kommer synergierna att bli lysande. Dessutom ger det företaget chans att skapa värde för kunderna och etablera ett starkt varumärke. Läs vidare för att få tips på hur du skapar en bra contentstrategi.

Bestäm syftet med contentstrategin


Innan du börjar skapa content är det viktigt att bestämma riktningen.
Strategin behöver utformas efter vilken fas företaget är nu. Om ni är i uppstartsfasen kan ni satsa på att få upp de allra viktigaste texterna på hemsidan. Om ni är ute efter att skapa förtroende i branschen och få in fler leads är betydelsefullt att syssla med inbound marketing, bland annat med informativa och hjälpsamma artiklar.

Frågor att ställa är:

Vilken är målgruppen?

  • Vilken är målgruppen?
  • Vilka problem har de?
  • I vilka kanaler hänger de?
  • Hur ser budgeten ut?

Ett tips att följa upp insatserna för att se om de fungerar, med hjälp av olika KPI:er. Inom digital marknadsföring kan det exempelvis vara mängden trafik till sidan eller ett enstaka inlägg. Ett kvitto på sidans kvalitet kan vara tiden besökarna väljer att stanna på sidan och hur många sidor de besöker. Du kan mäta antalet konverteringar. De kan vara att någon kontaktar er via ett kontaktformulär eller laddar ner en guide. På sociala medier räknas så klart gilla-markeringar, men en annan stark indikator är mängden engagemang, det vill säga hur många som interagerar med inlägget.

Skapa en contentkalender

Många företag väljer att göra en contentkalender där olika typer av kommunikation finns med, utifrån högtider och helgdagar. Det finns nästan alltid någon dag som är värd att firas under året. Möjligheterna att skapa något kreativt utifrån olika högtider och specialdagar är oändliga. Det kan handla om allt från mat, till traditioner eller sociala frågor. Exempelvis finns dagen “Rocka sockorna” som vill skapa medvetenhet kring barn med Downs Syndrom. Andra exempel är 8 mars som är Internationella kvinnodagen eller Kanelbullens dag. Det viktiga är att endast ta ställning i frågor som känns trovärdiga för er som företag. Fingertoppskänsla framför allt.

Planera efter årstidernas växlingar

Tiden innan påsk, jul och midsommar är hektiska dagar för alla inom e-commerce eftersom många vill handla både inredning och mat på temat. Dessa är så klart självklara höjdpunkter på året att ha med i marknadsföringen. Tänk på att vara försiktig när du schemalägger inlägg på sociala medier lång tid i förväg. Under sommaren 2018 var brandrisken stor och många hade missat att exkludera kampanjer om grillkol och tändstickor i sin marknadsföring. Eller kampanjer som började köras i samband med att kriget i Ukraina bröt med copyn i stil med “Så härligt med en ny dag”.

Se till att samköra de olika digitala kanalerna och att både nyhetsbrev, sociala medier och landningssidor hänger ihop, så även visuellt. Rent konkret innebär det att bygga upp och förbereda en landningssida för att sedan marknadsföra innehållet via ett inlägg på Instagram eller en knapp i nyhetsbrevet.

SEO är en viktig del av contentplaneringen

Förutom att tänka brett, behöver ni också tänka smalt och det innebär att kolla på sökord och skapa kalendern utifrån dem. Eftersom folk ofta söker utefter sina behov, kan naturligtvis sökvolymerna också spegla säsongen och aktuella händelser.

Om webbsidan inte har så hög rankning just nu är ett tips att försöka ranka på sökord som inte har mycket konkurrens. Informationen anges i SEO-verktyget SERankning som ger en god översikt om konkurrens på relevanta ord. Över tid kommer sidan förhoppningsvis att få mer auktoritet och då kan ni lägga SEO-planeringen efter det. Webflow har enkel hantering där man matar in metainformation, se gärna guiden om SEO och Webflow från punkt 2.

Hur hittar jag contentidéer?

Det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger. Använd gärna expertisen ni har i bolaget. Varför inte intervjua någon på företaget som arbetat där länge eller någon som är helt nyanställd? Vad är deras bästa take aways? Det kan både bli uppslag till en artikel eller ett inlägg på sociala medier som LinkedIn.

Google Analytics är ett bra verktyg för att se vad som fungerar och inte. Om någon visat särskilt intresse för en landningssida om utemöbler kanske en guide om trädgårdsfix vara en bra idé. Du kan också göra ett blogginlägg där du sammanställer de mest populära inläggen och på så sätt kurera dem igen. Det skadar aldrig att återvinna gammalt material och putsa upp dem som silvret i byrån. Det är inte heller en dum idé att inventera gamla inlägg och se om de kan SEO-optimeras eller kanske få nya bilder.

Det finns sidor på nätet som kan hjälpa till att öka kreativiteten, och därför är det bra att besöka sidor i din bransch och prenumerera på nyhetsbrev som ger en fingervisning om vad som är aktuellt just nu. Här är några förslag:

Överlag är det viktigt att du försöker omvärldsbevaka aktivt. .Pejla av bekantskapskretsen och se vad som annonseras på stan. Du vet aldrig när du kan få inspiration till ditt content.

Ge inte upp - contentarbetet tar tid

Genom att kombinera kreativitet, analys och faktiskt lägga ner tid på arbetet kan du och teamet få till en vass contentstrategi. En person behöver definitivt inte göra allt, utan det går att fördela arbetet på flera personer. Någon kanske har ett mer strategiskt mindset medan någon annan uppskattar att analysera detaljerad information i SEO-verktyget SERankning , någon är mer bevandrad i att uppdatera Webflow hemsidan. Vi på LAPS finns här om du är ute efter en extern marknadsavdelning som antingen kan ta ett helhetsgrepp eller stötta upp i delar av arbetet.